PERLUKAH MENJADI KAMBING ATAU KERBAU?

Peribahasa ada menyebut, "Masuk kandang kambing mengembik, masuk kandang kerbau menguak". Maksudnya apabila berada di tempat orang atau negara orang, kita harus ikut adab atau aturan tempat atau negara itu.

Mungkin ini jugalah pemikiran sebenar 'demokrasi' yang menuntut minoriti harus mengikut majoriti hatta apa yang diputuskan itu salah dan menjahanamkan agama, bangsa dan negara. Majoriti tidak semestinya betul dan minoriti tidak seharusnya salah.

Jika dalam sebuah masyarakat 'gay' atau 'homoseks' yang melihat seks sesama jenis itu tidak salah maka jika minoriti atau seseorang yang masuk ke dalam masyarakat seperti itu perlu merelakan dirinya menjadi seperti majoriti masyarakat itu? 

Kita berada dalam kelompok penyamun apakah kita juga perlu menjadi penyamun? Hidup dalam organisasi yang dipenuhi koruptor maka kita harus berdiam diri atau sama-sama berpesta korupsi? Mungkin itu sebabnya aku tidak mampu terus berada dalam organisasi yang sedemikian rupa hanya semata-mata untuk terus hidup senang-lenang, dihormati dan disanjung. "Aku bukan munafik" tidak boleh sekejap menjadi kambing dan sekejap menjadi kerbau. Aku manusia bukan apa-apa selain manusia. Manusia yang punya akal dan harga diri tidak sesekali menggadaikan maruah dan prinsip diri walaupun taruhannya hidup terpinggir, dibenci, difitnah dan diburu.

Bukan mudah untuk memudahkan yang tidak mudah jika kemudahan perlu digadai dengan kepayahan. Saat kamu ingin berhenti berjuang, ingatlah selalu ada tangan Tuhan yang membuat kita tetap tegar, tetap kuat berjalan.

Comments

Popular Posts