KASIHAN

Kasihan atau kesian? Kedua-duanya membawa maksud yang sama jika saya rujuk kepada Kamus Dewan. Apapun kedua-duanya juga adalah perasaan sepertimana benci, sayang, kasih, cinta dan sebagainya.

Makhluk bernama kasihan itu hinggap di jiwa dan minda saya dan tanpa izin terus bermastautin di sana hingga saya tidak lagi mampu untuk menemui solusinya. Ia bukan saja bermastautin malah membiak beranak pinak hingga semakin hari semakin bertambah dan ada kalanya menumbuhkan kebimbangan sampai bila saya harus begini.

Makhluk ini terkesan di benak saya ketika saya bertugas sebentar di Seremban, Negeri Sembilan sebelum saya memilih untuk berada di luar kabilah yang agak sebati dengan saya sekian lama. Ketika di sana, saya sering merasa kasihan setiap kali melihat kucing di mana-mana saja khususnya di kedai-kedai makan. Turut saya lihat ada yang datang ke rumah sewa saya ketika itu dan gembira melihat saya pulang kerja dan bermain dengan mereka. Rasa kasihan itu hadir tanpa saya dapat melihat tetapi saya tahu ia wujud dalam diri saya.

Semakin hari semakin bertambah akrab walaupun saya tidak pernah minta ia hadir. Ada ketikanya saya merasa sampai bila saya mampu meladeni karenah makhluk ini sehingga sukar ke mana-mana lantaran memikirkan siapa akan mengatur makan kucing-kucing yang kian bertambah dari hari ke hari di tempat yang tidak semua orang tahu. Jika di rumah mungkin saya dapat berfikir mengupah seseorang datang meletakkan makanan di situ sementara saya ke mana-mana sehari dua walaupun tanpa ikan rebus, nasi dan susu. Masalah besar di lokasi-lokasi kucing-kucing menunggu saya setiap hari untuk mereka menyambung kehidupan sebelum ke syurga.

Hari ke hari saya cuba mengatur kaedah agar proses memberi mereka makan dapat disingkatkan jika dilakukan secara tersusun dan kelihatan ia makin berjaya. Tetapi jika tidak berada di sini pastinya mereka akan tertunggu-tungu bila saya akan datang membawa mereka makanan.

Rasa kasihan itu belum lagi berbaur kebimbangan harga ikan semakin tinggi malahan sukar diperolehi kebelakangan ini. Makanan berbiji juga beberapa hari lalu pembekalnya beritahu semakin sulit diperolehi dan saya percaya ia adalah taktik pembekal untuk menaikkan harga lagi. Jauh lebih penting apakah semua perbelanjaan termasuk lain-lain itu mampu bertahan selamanya.

Apa yang saya tahu Allah sentiasa memberi jalan untuk manusia dan makhluk lain berbagi rezeki yang diturunkanNya kepada kita. Kasihan kepada makhluk ini, kucing-kucing, anjing, semua haiwan dan manusia yang tidak bernasib baik termasuk diri sendiri.

Comments

Popular Posts