JIKA ANA TAHU


Jika benarlah rakaman audio yang didakwa sebagai suara Nik Abduh yang mengaku sering berhubung dengan pihak CIA, agaknya apakah aset penting atau keistimewaan yang menyebabkan beliau dipilih sebagai sasaran agensi perisikan terhebat di dunia selain MOSSAD dan FSB?

Selain itu, perkara yang perlu difikirkan adalah dalam dunia perisikan, ada beberapa sebab seseorang sasaran agensi perisikan sanggup bekerjasama.

1. Wang.

2. Perlindungan diri dan kepentingan beliau.

3. Perasaan marah kepada individu, organisasi atau negara yang menjadi sabjek untuk beliau melapor kepada agensi perisikan yang merekrut beliau.

4. Perangkap 'blackmail' setelah melakukan perkara-perkara yang boleh menyebabkan sasaran mendapat malu besar atau bahaya jika rahsia itu dibongkar. Contohnya telah diperangkap dengan skandal seks dan sebagainya.

5. Rasa bangga dapat menjadi agen kepada agensi perisikan tersohor.

Banyak lagi punca yang boleh menyebabkan seseorang bekerjasama dengan pihak perisikan asing. Secara logik dan mengambil kira isu yang sedang panas dibahaskan sekarang, apa agaknya sehingga membolehkan beliau sudah termakan umpan CIA jika benar rakaman audio itu suaranya?

Comments

Popular Posts