MELAYU DAN PERPADUAN


Kaum Cina bersatu tidak melalui parti politik tapi melalui budaya, bahasa dan pendidikan. Mereka tidak memaksa dan memperlekehkan kaum mereka yang sertai parti berbeza. Mereka tidak menjerit Hidup Cina dan Takkan Hilang Cina di dunia walaupun kaum Cina berada di seluruh dunia. Di mana2 saja ada China Town hatta di US.

Cuba usik hal berkaitan bahasa Cina, sekolah Cina dan isu2 pendidikan. Tidak kira DAP, MCA dan PGRM akan bangkit menentang termasuk DJZ, DZ dan lembaga2 sekolah Cina.

Ini sebenarnya erti perpaduan. Bukan macam bangsa Melayu yang jerit sana sini soal perpaduan dan menganggap parti politik adalah wadah perpaduan. Tapi apabila Bahasa Melayu, Tulisan Jawi, agama Islam di perlekeh mana pergi parti politik Melayu, Islam, NGO2 yang konon perjuangkan Bahasa Kebangsaan dan Islam pergi? Demo hanya jika pemimpin dan parti sendiri dikritik atau diperlekeh.

Kaum India juga tidak perlekeh sesama kaum samada kamu sertai MIC, IPF, PPP, HINDRAF atau apa pun. Tapi jika ada usaha roboh kuil dan sentuh sekolah vernakular Tamil, mereka tak kira parti atau pertubuhan bangkit mencabar kerajaan. Masih ingat rumah terbuka Aidilfitri ketika Pak Lah PM? HINDRAF secara biadab serbu majlis tersebut.

Jadi Melayu tak perlu bengkeng dan bongkak dengan perpaduan plastik. Perpaduan tidak semestinya di bawah satu bumbung parti politik. Belajar dari kaum Cina dan India bagaimana bersatu dan berpadu dulu baru cakap soal perpaduan.

Selamat Berfikir

Comments

Popular Posts